V posledních letech jsou na vzestupu všechny profese dotýkající se ženské krásy a jejich sortiment je daleko širší, než bývalo běžné před dvaceti lety. Všechny služby se zároveň staly mnohem dostupnější i v menších městech a přestaly být výsadou vyšších vrstev.
Jaké profese ženy k životu potřebují?
Nikdo už se nepozastavuje nad tím, že téměř každá žena má svoji kadeřnici, kosmetičku, řasařku, manikérku, pedikérku, masérku a vizážistku, které více či méně často navštěvuje. Právě posledně zmíněnému odvětví, tedy vizážistce, bych se chtěla v tomto článku věnovat, protože jde o profesi relativně novou a pro laiky někdy těžko pochopitelnou, protože v sobě spojuje více činností a při tom je velmi specializovaná.
Make-up&vlasy: Hana Čihánková, foto: Simona Smrčková
Kosmetičky vs. vizážistky – v čem je rozdíl? Vizážistka není kosmetička
Vizážistky (případně vizážisté, protože v této profesi se vyskytuje i mnoho mužů) jsou nejčastěji zaměňovány s kosmetičkami, protože jejich práce je na první pohled podobná, ale ve skutečnosti jsou to velmi rozdílné profese. Kosmetičky se primárně zabývají péčí o pleť, což zahrnuje především čištění pleti, masky, masáže, úpravu a barvení obočí, případně ošetření pomocí různých přístrojů. Většina kosmetiček nabízí jako doplňkovou službu i líčení, které ovšem zabírá malé procento jejich pracovního vytížení. Tomu odpovídají zkušenosti kosmetičky s líčením a také škála jejího vybavení v této oblasti.
Foto vpravo: make-up&vlasy: Hana Čihánková, foto: Simona Smrčková
Foto: Výbava vizážistky
Naproti tomu hlavní náplní práce vizážistky je líčení ve všech jeho možných podobách a pro všechny příležitosti. Nejčastěji to bývají různé večírky, plesy, svatby, focení reklamy atd. Výbava vizážistek bývá velmi rozsáhlá sbírka všech možných dekorativních produktů, které naplní kufr vhodný pro 14denní dovolenou. V této souvislosti se velmi často setkávám s otázkou „kam se stěhuju“, případně „odkud jsem přijela“.
Vizážistika je často prací plnou překvapení, protože nejen že jste neustále někde na cestách, ale také nikdy přesně nevíte, co vás u zákaznice, na přehlídce nebo na focení čeká, protože se nejedná o stálé zákaznice, které k vám docházejí pravidelně a dobře je znáte.
S tím souvisí i celková koncepce práce, kdy kosmetička pečuje o vaši pleť pravidelně a zaměřuje se na dlouhodobé zlepšení vašich problémů, kdežto cílem vizážistky je spíše dosáhnout co nejlepšího efektu v danou chvíli, aby vše vypadalo dokonale. Optimální je provázanost obou oborů, kdy péče předchází líčení, protože právě v této posloupnosti dosáhnete nejlepších výsledků.
Foto vpravo: Výbava vizážistky
Make-up&vlasy: Hana Čihánková, foto: Simona Smrčková
Vizážistky primárně líčí, neprodávají produkty
Další nejasnosti panují v ztotožňování vizážistek s kosmetickými poradkyněmi nebo prodejkyněmi. Kosmetické poradkyně většinou spolupracují s některou z multilevelových kosmetických firem a zaměřují se na prodávání jejích produktů pomocí různých prezentací. Nejčastějším scénářem je nabízení bezplatného poradenství, kurzů líčení nebo líčení samotného, kde poté probíhá prezentace produktů. Tento systém je zákaznicky výhodný, protože skutečně nic neplatíte za danou službu, ale je třeba se připravit na to, že služba bývá vyvážena očekáváním nákupu produktů. Na prodejkyně dekorativní kosmetiky většinou narazíte při promoakcích v drogeriích a parfumeriích, kde zastupují jednotlivé značky tradičních výrobců líčidel, případně jsou zaměstnanci některé parfumerie. U těchto lidí se často setkáte s označením „makeup artist“, což je jen anglický ekvivalent výrazu vizážistka. V rámci těchto služeb lze rovněž využít líčení či poradenství zdarma, které je ovšem opět vázáno na prodej produktů. Je třeba mít na paměti, že hlavní náplní práce u prodejkyň i poradkyň je prodej produktů dané značky, takže jejich rada může, ale také nemusí být zcela objektivní a erudovaná. V obou těchto profesích je totiž důležitější obchodnický talent a znalost produktů (která ovšem bývá na velmi dobré úrovni), než znalost technik líčení, čemuž odpovídají i různá školení atd.
Foto vpravo: make-up&vlasy: Hana Čihánková, foto: Simona Smrčková
Make-up&vlasy: Hana Čihánková, foto: Simona Smrčková
Vizážistky umí mnohem víc než jen líčení, postarají se vám i o účes
Na začátku jsem nakousla, že vizážistka je profesí tak trochu napříč několika obory a zatím jsme si objasnili pouze prolínání s kosmetikou. Druhá, neméně výrazná část této práce spočívá v hairstylingu. Bohužel není žádné české slovo, které by tuto část kadeřnické práce adekvátně vystihovalo, takže se budeme držet toho anglického. Jedná se o mokré i suché tvarování vlasů jako fénování, natáčení, žehlení, tupírování a nejrůznější výčesy. Hairstyling naopak nezahrnuje stříhání ani barvení. Většina vizážistek ovládá jak make-up, tak hairstyling, protože jde o ideální spojení v jedné osobě jak pro plesy, večírky, svatby ale i jakékoliv komerční zakázky. Tuto zlatou dvojku dovedností by samozřejmě krásně doplnilo i stříhání a barvení, ale to od vizážistek nečekejte. Prvním důvodem je chybějící zázemí pro tyto činnosti, které je proti hairstylingu dost limitující. Druhým důvodem je absence kadeřnického vzdělání, bez kterého to skutečně nejde.
Většina vizážistek je na hony vzdálená svým původním vystudovaným oborům a líčení i hairstyling se učí svépomocí, případně jen na kurzech. Chybějící vzdělání však není překážkou šikovnosti, ani kreativitě, takže se často od vizážistek dočkáte lepších účesů než od kadeřníků, kteří svůj čas více tráví barvením a stříháním.
Foto vpravo: make-up&vlasy: Hana Čihánková, foto: Pavlína Jarošová
Make-up&vlasy: Hana Čihánková, foto: Pavlína Jarošová
Nalíčit, načesat a co dál??? Obléct, aneb kompletní servis od hlavy až k patě
Třetím pilířem této práce bývá oděvní styling (opět chybí český ekvivalent), který naprosto ideálně doplňuje předchozí dvě zmíněné, ačkoliv toto spojení už není tak časté jako u make-upu a hairstylingu.
Pokud někdo bravurně ovládá všechny tři obory, tak bývá zpravidla velmi žádaný, protože dokáže zajistit kompletní servis i koncepci pro jednotlivé zakázky. Pod pojmem styling rozumíme zajišťování oblečení, obuvi i dalších doplňků pro soukromé i komerční zakázky. Styling samozřejmě zahrnuje i poradenství či společné nákupy tak, jako to můžete vidět například v různých pořadech o proměnách.
Líčení, hairstyling a výběr oblečení ještě stále není kompletní nabídka, se kterou se můžete u vizážistek setkat. Výjimkou není například přesah k manikúře, floristice, dekoracím nebo fotografování. Často se další podobory nabalují z nutnosti nebo podle přání stálých klientů. Typickým příkladem je fotografování, se kterým vizážistky začínají, aby co nejlépe zdokumentovaly svoji práci. Široká nabídka služeb může být velkou výhodou, ale i velkým negativem, kdy kvalita všeho je průměrná nebo kolísavá.
Pevně doufám, že tento článek pomohl alespoň částečně objasnit „kdo je kdo“ a bude vám nápomocný při výběru vhodného člověka pro tu kterou konkrétní službu. Výše uvedené rozdělení profesí a jejich silné a slabé stránky berte jako orientační. Ve všech oborech se totiž najdou lidé více či méně šikovní a vždy zaleží na konkrétním člověku, kterého potkáte bez ohledu na jeho vizitku.
Foto vpravo: make-up&vlasy: Hana Čihánková, foto: Pavlína Jarošová
Ukázka líčení vizážistkou Hanou Čihánkovou
Podrobně o čištění pleti a nanášení make-upu v kapitole Dokonalá pleť aneb jak na makeup.
Podrobně o líčení očí, nanášení stínů v kapitole Oční stíny pro každý den.
Podrobně o úpravě a líčení obočí v kapitole Perfektní obočí.
Podrobně o líčení rtů v kapitole Přirozené rty.
Stav před a po líčení v knize Žena po 40 – sebevědomá a v kondici
Autor: Mgr. Hana Čihánková