Inzerce

Kniha Žena po 40 - zdravý životní styl po 40

Inline bruslení

Inline bruslení je moderní a populární sport, který je oblíbený téměř všemi věkovými skupinami. Bruslení je pro mnohé synonymem svobody, volnosti, radosti a dobré nálady. Potřebujeme k němu pouze kolečkové brusle, ideální povrch a ochranné pomůcky. 

Proč jezdit na inline bruslích? 

Při bruslení dochází jako u mnoha dalších sportů k pocitu radosti z pohybu, dokonalého uvolnění a oprostění se od všedních starostí. Při jízdě se soustředíte jak vám sviští vítr okolo uší a ubíhá asfalt pod kolečky. Jedná se o zdravý sport, kdy na rozdíl od běhání si neničíte klouby, a dochází k velkému spalování kalorií. Kdo bruslí častěji, určitě zpozoruje zlepšení fyzické kondice, zesílení břišních, hýžďových svalů a zhubnutí. Zároveň se tento sport dá krásně pojmout jako společenská záležitost, kdy se vyrazí po práci s kamarády nebo kolegy na brusle, probere se vše důležité, zastaví se na občerstvení, je to výborný relax. Je jen na vás, jaké tempo zvolíte, můžete ujet například 50 kilometrů za odpoledne nebo jen kolečko parkem. 

Technika bruslení

Technika bruslení je velice důležitá pro požitek z jízdy. Pokud bruslař začíná, tak se nadře více než pokročilý jezdec. Ze začátku se dělají krátké krůčky, které se postupně se zlepšující se rovnovánou prodlužují. Určitě je dobré vědět, jak zabrzdit nebo zatočit, aby nedocházelo ke zbytečným stresovým situacím a pádům. Zastavování je obvykle pro začátečníky velký oříšek. Můžeme brzdit několika způsoby. Například brzdičkou, pluhem nebo obloučky. Po zvládnutí brždění přichází i vyšší jistota a větší sebevědomí. Jakmile bude bruslař ovládat základní techniky, může se pustit do dalších pokročilejších, jako je například jízda pozadu nebo přešlapování. Jako u  každého sportu ale platí, že to nejde hned. Průměrný jezdec se musí obrnit trpělivostí a odvahou. Pokud bruslař trénuje častěji, výsledky jeho práce přichází brzy. Pokud máte vysoké abmice a chcete se naučit bruslit jako profík, tak to zabere poměrně hodně příjemných odpolední na bruslích. 

Jak zastavit na inline bruslích 

Technika zastavování je pro většinu lidí největším oříškem, ale není na tom zas tak nic těžkého, chce to jen vědět jak na to a chvíli to trénovat.  Nyní se podíváme na základní způsoby zastavování. 

Brzdička

Brzda brzdičkou je velice efektivní způsob zastavování. Dá se zastavit během několika metrů i z velké rychlosti. Je ale nutné pořádně pokrčit kolena a tlačit pravou nohu směrem dopředu. 

Brzdička

Pluh

Zastavování pluhem je druhá možnost brždění. Narozdíl od brzdičky je to velice stabilní styl. Nemusíte udržet tolik rovnováhu. Je důležité roztáhnout pořádně nohy, špičky nasměrovat mírně k sobě a tlačit nohy od sebe. Brusle se nesmí sjet k sobě. Pluhem není možné zastavit stejně rychle jako brzdičkou, ale je to ideální způsob na sjíždění dlouhých táhlých kopců. 

Pluh

Obloučky

Pokud máme široký a prudký sjezd, tak je vhodné sjíždět ze strany na stranu, aby sjezd nebyl tak prudký. Musíme hodně tlačit na vnější nohu a otáčet ramena do směru jízdy, abychom se dokázali rychle otočit do druhého směru, což je nezbytné.

Obloučky

Typy bruslí – jak správně vybrat kolečkové brusle

Každý je individuální a každému vyhovuje něco jiného, proto existuje několik typů bruslí a každý typ je určen na jiný styl jízdy. Někomu vyhovuje pomalejší bezpečná jízda na stezkách, někomu vyhovuje rychlá jízda a někdo má rád adrenalinovější zábavu na bruslích. 

Fitness brusle

Základní typ bruslí se nazývá fitness brusle. Tato brusle je určena pro masy lidí, kteří bruslení berou jako doplňkový relaxační sport. Brusle je tedy pohodlná a komfortní. Zpravidla má průměr koleček mezi 80 a 90 mm. 

Speedové inline brusle

Pro ty, kteří si chtějí užít pořádnou rychlost, existují tzv. speedové inline brusle. Ty už můžeme vidět na nohách závodníků. Mají obrovská kolečka o průměru 100 - 110 mm a botička vypadá spíše jako polobotka. Jsou ale velice těžké na ovládání, zatočit na nich nedokáže jen tak někdo. 

Freestylové brusle

Někdo má rád zase větší vzrušení, adrenalin a volnost. Pro tuto skupinu bruslařů existují freestylové brusle. Ty mají tvrdší, ale stále pohodlnou botu a menší kolečka, zpravidla okolo 80 mm. Tato brusle sedí dobře na noze a je skvěle ovladatelná. Brusle zatáčí skoro samy. Můžete na nich vyrazit kamkoli po městě nebo jen tak blbnout v parku a zkoušet různé zajímavé prvky. Kdo to dotáhne ještě o úroveň výše, může zkoušet inline slalom mezi kužely, jízdu na U-rampě nebo slidovaní po různých překážkách. 

Nákup inline bruslí

Cena inline bruslí  

Cena záleží jako u ostatních produktů na kvalitě. Dají se koupit brusle za několik stovek, ale také za mnoho tisíc korun. Pokud je někdo úplný začátečník, tak si nemusí kupovat rovnou drahé brusle, pokud zjistí, že ho tento sport zas tolik neoslovil, tak jsou to vyhozené peníze. Brusle pro začátečníky jsou ideální okolo 1-2 tisíc korun. Pokud už je někdo náročnější a zkušenější jezdec, tak je lepší investovat do kvalitních inline bruslí.  To si pak vyžádá investici od 2500 - 6000 Kč.  Platí čím dražší, tím jsou kvalitnější, nebo novější. 

Specializované jako jsou speedové, nebo freestylové jsou dražší než velice rozšíření fitness brusle. 

Dají se také koupit ojeté brusle, ty bývají občas i lepší než brusle nové za nižší cenu. Je ale potřeba prohlédnout pořádně nabídku a zjistit co nejvíce informací. 

Na co si dát pozor? 

Zde je několik nejdůležitějších faktorů. které ovlivňují jízdu na kolečkových bruslích. 

  1. Kolečka - musí být kvalitní, tvrdá a pečlivě zvolená velikost
  2. Pevný rám, který drží kolečka
  3. Pohodlná botička - neměla by být větší ani do délky ani do šířky. Ideální je, aby seděla přesně na noze.
  4. Zapínání - klasické ze 3 částí - tkanička, suchý zip a přezka. Některé značky dělají zapínání otočným kolečkem, na které se navíjí drátek. Toto je pohodlnější, ale nevydrží tolik. 
  5. Pro začátečníky je nezbytné, aby tvz. nešmajdali. Proto je nutné pořádně utáhnout brusle a hlavně, aby se plast okolo kotníku neohýbal. Pokud ho bude málo, nebo bude nekvalitní, buse se noha ohýbat a nebude to příjemný zážitek. 
  6. Ložiska - při koupi zkontrolovat, zda se kolečka pořádně točí. Pokud ze zastaví po malé chvilce, tak se nejedná o kvalitní ložiska a vy se za jízdy více nadřete.  Idělání je ILQ/ABEC 9, pak čím nižší číslo, tím se ložiska otáčí méně. 

Na trhu je ale nepřeberné množství kolečkových bruslí, nedá se říci, že je některá nejkvalitnější, nebo nejlepší. Každá značka dělá dobré i špatné modely. 

Servis inline bruslí

Co se týká servisu bruslí, tak si řekněme, jaké součástky se opotřebovávají a musí se jednou za čas vyměnit. Jsou to kolečka a ložiska. 

Kolečka se sjíždí s najetými kilometry a agresivnější jízdou. Pokud jste dlouhodobý bruslař, víte, že jednou za čas nová kolečka koupit prostě musíte. Zde se rozhodně nevyplatí šetřit. Nekupujte nejlevnější, protože vám vydrží jen velice krátce. Ideální cenová hladina je okolo 1000 Kč za všech 8 koleček. Abyste nemuseli kupovat kolečka příliš často, můžete rychlost jejich opotřebování snížit jejich pravidelnému prohazování. Je to z důvodu, že při odrazu se brousí jen vnitřní strana koleček. Jakmile vidíme, že jedna strana je už více zkosená, tak je to signál pro výměnu. Musíme tedy vyměnit kolečka, a tím narovnat zkosenou stranu. Pokud výměnu provádíme často, můžeme kolečka prohodit známým stylem. První za třetí, druhé za poslední a zároveň všechny na opačnou stranu. Nebo stačí kolečka pouze prohodit ze strany na stranu. 

Dálší spotřební součástkou jsou ložiska. O ty se musí pečovat tak, že nejezdíme do vody, do písku ani dalších podobných nečistot. Jednou za čas je můžeme hadříkem pročistit a postříkat sprejem podobným jako na kolo. Jakmile Vám ložiska dělají nepříjemné zvuky, nebo se již netočí tak, jak by měla, tak je na čase zakoupit nová. 

Kolečka a ložiska je dobré kupovat v internetových obchodech, kde máte velký výber a většinou i nižší ceny, než v kamenných obchodech. 

Pokud se vám rozbije nějaká jiná součástka, tak můžete buď vyhledat kvalitní servis bruslí, kterých není hodně, ale například ve inlinepro.cz vám se vším pomohou. Pak je alší možností rovnou koupě nových bruslí. 

Většinu základního servisu tedy zvládne téměř každý sám. Stačí 2 imbusové klíče, hadřík, sprej a hodinka práce k tomu. Čím častěji budeme o brusle pečovat, tím lépe a delší dobu se na nich bude jezdit. 

Příslušenství na inline bruslení 

Příslušenství na inline brusle

Chrániče

Pro bezpečnou jízdu určitě doporučujeme ochranné pomůcky. Základem jsou chrániče a přilba. Na trhu je nepřeberné množství chráničů za různé ceny. Chrániče máme na kolena, lokty a zápěstí. Pokud budete vybírat, tak by měly být navlíkací a zároveň na suchý zip. Chránič pak nesklouzne snadno z kolene, nebo lokte. Plocha plastového povrchu by měla obepínat převážnou část kolene, nebo loktu. Pokud bude příliš malá, tak se brzky prodře látkový materiál okolo. Zde také platí, čím dražší, tim vydrží větší opotřebení, neznamená to ale, že by chránily nějak extra více. Hodně důležité jsou chrániče na zápěstí, na ty se případně padá nejčasteji. Chrání jednak proti odření dlaní, dále proti zlomení zápěstí. Zde je dobré, pokud mají zpevněnou plastovou část na horní i spodní straně zápěstí. 

Helma

Dalším velice důležitým ochranným prvkem je přilba. Hlava je nejdůležitější částí těla a její úrazy bývají fatální. S přilbou jsme v mnohem větším bezpečí. Dnes se dělají přilby speciální na inline bruslení. Jsou to podobné přilby jako na lyže, ale nemají žádné vyteplení. Výhodou od cyklistické přilby je to, že má chráněnou více zadní část hlavy. Protože u bruslení často dochází k pádu na záda a zadní část hlavy. Cyklistická přilba je ale lepší než žádná přilba. Helmy na brusle se dají sehnat v každém větším sportovním obchodě. Ideálně by měla sedět přesně na hlavě, neviklat se a pásky by měly těsně obepínat bradu. 

Další příslušenství

Pokud s bruslemi jezdíme často, tak se vyplatí investovat i do dalšího vybavení. Může to být například speciální batoh, kde je možné uchytit brusle tak, abychom je nemuseli  tahat v ruce. 

Když jedeme na krátký výlet a nechceme s sebou nic brát, tak je vhodný speciální opasek, kam si zastrčíme lahev na pití a případně peníze, nebo klíče. 

Na noční jízdy je dobré mít nějaké osvětlení, nebo alespoň reflexní pásky. 

Jak začít s inline bruslením 

A jak tedy začít s tímto krásným sportem? Zaprvé vyberte nějaké fajn brusle, nemusí být příliš drahé, ale zase ne levné. Zkuste si pár krůčků, a když se nebudete cítit bezpečně, tak existuje inlineškola.cz, kde vám instruktoři poradí pár fíglů na zlepšení techniky a naučení brždění. Pokud máte děti, tak škola pořádá jednodenní campy nebo příměstské tábory, kde se naučí skvěle bruslit. 

Inline kurzy

Pro každého začátečníka, nebo toho, kdo by se chtěl zepšit, doporučuji inline kurzy, nebo individuální výuku inline bruslení s instruktorem. Pokud si někdo není jistý například v zastavování, tak mu na kurzu instruktor vysvětlí, jak na to a žáci mají ihned viditelné pokroky. Zaplatit několik stokorun za kurz je rozhodně lepší, než se stresovat tím, jestli se dokážu vyhnout nějaké náhlé překážce, nebo bezpečně sjet kopec. 

Kurzy jsou většinou zaměřeny na určitou skupinu lidí. Jsou to kurzy pro děti, kurzy pro začátečníky, nebo kurzy pro mírně pokročilé. 

Kurzů bruslení je velká řada, vybírat můžete dle lokality, ceny, nabídky kurzu apod. 

Na kurzech, které pořádá inlineškola.cz se probíhají téměř všechny důležité techniky bruslení. Ze začátku probíhá krátké seznámení účastníků, rozcvičení, základní teoretické poznatky. Poté se přechází na trénink rovnováhy a jízdy dopředu. V další části se trénuje zastavování a postupně se proberou brždění pluhem, brzdičkou a obloučky. Instruktor plynule přechází na výuku zatáčení a pokročilejších technik. Na kurzech panuje přátelská atmosféra, často se skupinka po kurzu odreaguje krátkým posezením u nápoje. 

Kde je vhodné bruslit? Inline stezky v ČR

Ideální je bruslení na inline stezkách. V posledních několika letech se jejich počet hojně rozrostl. Tím se stalo bruslení dostupnější a komfortnější. V každém větším městě nalezneme minimálně jednu kvalitní stezku. Relativně dobrá situace je v Praze, kde je hned několik dobrých cyklostezek, které jsou dlouhé i okolo 10 kilometrů - například stezka od Vyšehradu po Zbraslav, nebo z Tróje do Řeže. Povrch je už také hladký a bez větších nerovností. Občas se ale vyskytne obávaný kopeček. Zde je lepší sjíždět velice opatrně a nenechávat si brusle rozjíždět na zbytečně vysokou rychlost, pak může dojít z pádům. 

Na serveru www.nabruslich.cz najdete hromadu nápadů kam vyrazit na výlet na bruslích. 

V zahraničí je také mnoho příležitostí kam vyrazit na brusle. Nejzajímavější lokality jsou v Německu Lužická jezera, Fleming nebo v Rakousku například stezka okolo Dunaje. 

Zpracoval Vojtěch Škop z www.inlineskola.cz

Zatím nejsou vloženy žádné příspěvky

Zatím nejsou vloženy žádné příspěvky

Zatím nejsou vloženy žádné příspěvky

Související články

Milí přátelé Zdravého omlazení, dnes vás zdravíme z inlinové dráhy atletického stadionu v Brně s Filipem Nývltem, trenérem pražské inlinové školy, který za námi zavítal na ukázkovou lekci s trenérem. Ta by vás měla přesvědčit, že s inliny je možné začít v jakémkoliv věku, i po 40, jak názorně vidíte :-). Zasvětímě vás do tajů základů bruslení, jak padat, brzdit a zkusíme i nějaké to pilování techniky. Ale začnemě tím nejdůležitějším, a to, co si na bruslení pořídit.

Nahoru
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. V pořádku Další informace